2020 kan bli starten på en ny era för spelindustrin. Marknaden är inte längre fokuserad på en målgrupp, en konsol eller ett typ av spel. Spelen ökar i antal och genrer. I år förväntas två helt nya tv-spelkonsoler lanseras. Samtidigt ökar antalet spelare som väljer mobilen som förstaalternativ. Det här ställer inte bara krav på fler och bättre spel. Det ställer också krav på högre säkerhet och spelare behöver vara lika uppmärksamma som spelutvecklarna.

Större variation

Spelindustrin möter en mångfaldig marknad. Målgrupperna växer. Enligt NewZoo, som granskar spelmarknaden, är 63 procent av spelarna män medan resterande 37 procent är kvinnor. 4 av 10 internetanvändare klassar sig själva som gamers (spelare) och de spelar både på konsoler, datorer och i mobilen.

spelkontroll

Det här har lett till att spelutvecklarna måste bestämma om de ska lansera sina spel exklusivt till vissa enheter, eller om de ska finnas tillgängliga för flera. Det märks att industrin är tudelad när man tittar på spelen som kommer 2020. Halo Infinite kommer enbart att släppas till Xbox One, medan Final Fantasy VII (Remake) ges ut till Playstation. Cyberpunk 2077 kommer att släppas till samtliga plattformar, förutom de mobila. Stranger Things släpps enbart till iOS och Android.

Molnbaserade plattformar

Det finns också en del av industrin som arbetar med molnbaserade spel. Molnbaserad spelstreaming innebär att spelaren inte behöver ladda ned eller installera spel på sina enheter för att kunna spela dem. De spelas istället direkt över internet, ungefär som slots på William Hill. Där startar spelaren spelen direkt i webbläsaren på mobilen, surfplattan eller datorn. Alla spel finns samlade på samma ställe, både klassiker som Gonzo’s Quest och nya spel som Rio Stars och Rome Caesar’s Glory. Det enda spelaren behöver är ett användarkonto och en bra internetanslutning.

Google Stadia, som lanserades förra året, är den första molnbaserade plattformen för spelstreaming. Däremot kommer både Microsoft och Sony att släppa nya konsoler i slutet av året. En stor fråga är om de kan konkurrera med Stadia, eller om Stadia kommer att tappa spelare till de uppgraderade, men mer traditionella spelkonsolerna.

Cyberhoten som möter spelare

Precis som alla andra företag möter spelstudios och utvecklare olika säkerhetshot. Dessa kommer inte enbart från företag som vill stjäla deras idéer och slutprodukter. Det finns hackare som vill lägga in sina skadliga koder i spelen. När en spelare sedan startar spelet får hackarna tillgång till uppgifter om enheten. Spelutvecklare arbetar ständigt med att täppa igen eventuella säkerhetsluckor, men spelaren måste också vara uppmärksam.

tangentbord

Det finns skadliga program som låtsas vara spel. Det är viktigt att spelare alltid går genom legitima webbsidor och köper spel från auktoriserade försäljare. I mobilspel är det viktigt att vara uppmärksam på tredjeparts-appar, och köp inuti appar. En säkerhetsrisk som har dykt upp på senare år är fuskprogram, eller ”cheat programs”. Dessa erbjuder spelare alltifrån hjälp att ta sig igenom nivåer till att köpa extra skins och verktyg. Syftet är att komma åt spelarnas kortuppgifter eller att fylla deras enheter med ransomware.

Oavsett i vilken riktning spelindustrin går kommer spelen fortsätta att flöda. Och så länge spelarna är uppmärksamma på hur och var de spelar, kommer de att kunna spela sina favoritspel säkert, om och om igen.

Tillägg: Artikeln är skriven av Tony Leksand med mål att bredda VPNBasens utbud.

Lämna en kommentar

avatar
1000
  Prenumerera  
Notifiera mig