En nypublicerad studie pekar på att filmbolagen tjänar pengar på att nätpirater laddar ner nysläppta filmer på The Pirate Bay, men bara om filmerna håller en bra kvalitet. Författarna menar att filmpirater som får en bra upplevelse promotar filmen till vänner och bekanta, vilket sägs bidra till en ökad lönsamhet för filmbolagen under filmtitelns första vecka på bio. 

Forskningen är omfattande gällande piratkopiering. Somliga hävdar att filmbolagens intäkter minskar på grund av piratkopiering, medan andra hävdar det motsatta. Filmbolagen verkar dock lyssna på den förstnämnda skaran, då de nyligen tvingat Telia att blockera The Pirate Bay.

Läs mer: Lås upp The Pirate Bay med en VPN

Studien utfördes av två amerikanska forskare; Anthony Koschmann och Yi Qian. De jämförde utbudet (seedarna) och efterfrågan (leecharna) på The Pirate Bay, och kontrollerade dessutom releasenamnen för att få en bättre uppfattning gällande ljud- och bildkvaliteten. För att nämna två exempel erbjuder ”CAM”-releaser i regel en betydligt sämre filmupplevelse i jämförelse med ”BDRip”-releaser, som kan härledas till en Blu-ray-källa.

Ju bättre piratrelease – desto mer tjänar filmbolagen

Författarna menar att filmbolagens inledande intäkter ökar med strax över en halv procent om en piratrelease med bra kvalitet finns tillgänglig:

“We find that a 1% increase in the quality of the pirated copies, conditioning on a level of piracy downloads (leechers, or number of users downloading the illegal file), corresponds on average to a 0.52% increase in revenues in the launch period,”

Intäktsökningen sägs bero på att många biobesökare inte vet vad de vill se, och därför påverkas av nätpirater som redan sett filmen, och gillat upplevelsen.

De positiva effekterna avtar

Efter att premiärveckan passerat bidrar piratreleaser av hög kvalitet med ett inkomstbortfall motsvarande 0.38 %, säger medförfattaren Anthony Koschmann till Torrentfreak.

Som anledning pekar forskarna på att konsumenternas osäkerhet minskat, då exempelvis detaljerade filmrecensioner finns tillgängliga.

Vad betyder resultatet?

Forskarna menar att filmbolagen bör ta till sig resultatet för att de ska kunna lansera nya filmtitlar på ett bättre sätt. Filmbolagen bör enligt författarna lätta på restriktionerna gällande piratkopiering under premiärveckan, samt släppa längre och mer informativa filmtrailers för att minska konsumenternas osäkerhet.

En potentiell svaghet består av att forskarna inte kartlagt hur streamingsajter, likt Dreamfilm och Nyafilmer, påverkar filmbolagens inkomster.

Prenumerera
Notifiera mig
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments