Meny

Undersökning: Företag som annonserar på piratsidor minskar sin försäljning

Upphovsrättsorganisationen TAG, eller The Trustworthy Accountability Group, har offentliggjort en undersökning som visar på att företag som annonserar på piratsajter säljer mindre produkter som en direkt konsekvens av detta.

TAG har skapat och driver en enorm annonsplattform tillsammans med bjässar såsom Amazon, Google, Facebook och Disney. Denna har som mål att svälta ut piratsajterna rent ekonomiskt, och utöver detta se till att stora och etablerade företag annonserar på ”rätt” plattformar.

Som ni ser på bilden nedan vill drygt hälften av alla annonsörer hålla sig borta från piratsajter. Samma gängs värsta mardrömmar verkar dock vara porrsajter samt hatsajter, rapporterar Torrentfreak.

annonsering-piratsajter

När det kommer till sajter som påverkar konsumenternas köplust negativt hamnar piratsidorna strax bakom rasistiska sajter, terrorsajter samt webbsidor som är infekterade med diverse spionprogramvara. Enligt undersökningen kommer 82% av konsumenterna sluta handla av ett visst företag om de annonserar regelbundet på piratsajter.

dubiousadsandsuch

Att bli medlem i TAGs annonsplattform kostar från 100.000 upp till omkring 700.000 kronor årligen. Och med tanke på denna saltade summa behöver de förstås vetenskapligt material som backar upp påståendet om att deras annonsplattform är värd varenda krona.

Oavsett hur TAG vrider och vänder på resultatet är det ”vanliga” konsumenter som tillfrågades – inte nätpirater. Det skulle med andra ord vara intressant att veta vad aktiva fildelare tycker om marknadsföringen. Nätpirater är också konsumenter, och då ickepirater inte besöker dessa typer av webbsidor är deras åsikter kanske inte särskilt betydande eller ens intressanta?

Prenumerera
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

De senaste artiklarna

Mer om VPN