Netflix var en gång i tiden världens mest populära streamingtjänst för film och tv-serier, men så ser det inte ut längre. Stora delar av streamingjättens material styckas av och tillhör snart nya uppstickare såsom Disney+ samt NBC:s nya steamingsatsning.

Netflix-grundaren Reed Hastings har varit med om en otrolig resa. Han förutsåg att streamingen var på framfart samt att DVD-eran var över, och tack vare detta har Netflix aktievärde ökat med 8.500% de senaste 10 åren. Han har även sett till att videotjänsten satsat på att skapa enorma mängder originalmaterial, vilket lär bli allt mer viktigt i framtiden, menar den amerikanska finanssajten Riskhedge.

År 2010 tecknade Netflix sändningsavtal med både Disney och BBC. Mot en mindre kostnad kunde Netflix bjussa på storserier såsom The Office och Vänner, men nu är det snart slut på det roliga. Netflix kommer att få det svårt när det främsta hotet, Disney+, slår upp sina portar.

disney-plus

Disney står bakom detta års tre mest populära filmer:

  • Avengers: Endgame
  • Captain Marvel
  • Aladdin

Och om vi tar en kik på förra årets tre mest populära filmer är det återigen Disney som står bakom topplaceringarna:

  • Black Panther
  • Avengers: Infinity War
  • Incredibles 2

Vidare till år 2017. Vem var det som dominerade filmmarknaden fullständigt. Ni gissade rätt – Disney. Följande Disney-rullar var mest populära för två år sedan:

  • The Last Jedi
  • Guardians of the Galaxy 2
  • Skönheten och Odjuret

Disney+ kommer dessutom lägga sig en bra bit under Netflix rent prismässigt, menar Forbes. Disney, som även äger Marvel, har också sett till att populära Netflix-serier såsom Daredevil, Like Cage, Jessica Jones med flera har fått läggas ner i förtid.

Utöver detta blir Netflix också av med kultserien Vänner år 2020, och kort därefter, år 2021, tar NBC även tillbaka din minst lika kultklassade serien The Office.

Netflix har nu bara en utväg kvar – att producera högkvalitativt originalinnehåll, och det gör de också. Men detta kostar stora summor pengar. Pengar som de inte har och måste låna sig till. Detta året ska Netflix spendera 12 miljarder dollar på att ta fram nytt originalinnehåll, och samma siffra väntas öka till 15 miljarder år 2020.

Många tror att Netflix kommer att överleva, men sjunka i popularitet. Ett mer fragmenterat medielandskap med många streamingtjänster kommer att bli framtiden.

Men vem vinner på detta?

Ingen, och återigen ingen. Alla streamingtjänster kommer att minska i popularitet då innehållet styckas upp än mer än i dagsläget. I framtiden finns det förmodligen bara ett alternativ kvar – piratkopiering.

Spotify fullkomligt mosade piratmarknaden för musik genom att lansera en heltäckande samt rimligt prissatt tjänst för musikstreaming. Och tack vare ett evigt förhandlande med diverse skivbolag är utbudet fortfarande oslagbart.

Filmbranschen biter sig återigen i svansen när de beter sig på detta korkade vis. Att piratkopiera musik är inte längre socialt accepterat.

-”Skaffa Spotify”, säger jag och många med mig till de som fortfarande piratkopierar musik.

Men att piratkopiera filmer samt tv-serier har blivit allt mer acceptabelt, och det kommer det fortsätta att vara tills filmbolagen lär sig tänka långsiktigt samt visar prov på samarbetsförmåga.

Prenumerera
Notifiera mig
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments