Säkerhetsföretaget Capgemini har utfört en undersökning som vittnar om att de smarta högtalarna som bland annat Google, Facebook, Amazon och Apple säljer ökar i popularitet – trots att de visat sig vara osäkra rent integritetsmässigt.
Sammanlagt tillfrågades 12.000 respondenter från USA, Frankrike, Storbritannien och Tyskland – och på bilden nedan ser ni att intresset för de smarta högtalarna har ökat sedan 2017.
Kunderna gillar med andra ord att kunna spela musik, snacka med kompisar, skapa shoppinglistor och boka hotellrum. Den senare tidens säkerhetsbrister ska inte spela någon större roll när det kommer till populariteten för dessa typer av produkter. Som ni ser nedan är shoppingfunktionerna mest populära:
Att en av Apples underleverantörer har fått lyssna på sovrumsstånkande verkar ha gått obemärkt förbi – och personer som klagar över teknikjättarnas ständiga övertramp är därmed kanske bara en del av en högljudd minoritet?
Hur som helst är det oklart om de smarta högtalarna varit än mer populära om integritetsmissarna aldrig uppmärksammats – vilket ni kan läsa mer om i studien (PDF).