I princip alla webbsidor har som mål att konvertera. Men vad är en konvertering egentligen, och vad innebär begreppet konverteringsoptimering?
De frågorna och fler svarar vi på i den här artikeln.
Vad är en konvertering?
En konvertering inträffar när webbsidebesökare gör det du vill att de ska göra. En konvertering kan alltså handla om att en besökare anmäler sig för ett nyhetsbrev, att en besökare klickar på en affiliatelänk eller att en besökare köper en produkt i en e-butik.
Som vi förtydligade ovan är en konvertering någonting som är bra och eftersträvansvärt. Med det som bakgrund är det en bra idé att försöka konvertera oftare, procentuellt sätt, och det är precis där som konverteringsoptimering kommer in i bilden.
Vad är konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering handlar om alla de insatser du gör för att fler besökare ska välja att konvertera på din webbsida. När man arbetar med konverteringsoptimering är det viktigt att öka konverterinsgraden, som är ett procentuellt mått på det antal besökare som konverterar.
Hur räknar du ut konverterinsgraden?
Konverterinsgraden för en webbsida räknar du ut med följande formel:
Antalet konverteringar per månad / antalet besökare per månad = konverterinsgraden.
Exempel: Om din webbsida har 1 250 besökare per månad och 12 av dessa konverterar, då har du en konverteringsgrad på 4,8 % (12/250=0,048).
Vad ligger en normal konverteringsgrad på?
En normal konverteringsgrad ligger sannolikt på mellan 1 och 3 %. Faktorer som påverkar konverterinsgraden inkluderar bland annat vad du vill få besökarna att göra samt vilka typ av besökare som är den primära målgruppen för din webbsida.
Konverterinsgraden vid affiliate marketing
När du har en webbsida där du tjänar pengar på affiliate marketing ligger den normala konverterinsgraden oftast på nära 1 %. Om vi tar webbsidan Mini Mining som exempel, som i sin tur är en affiliatesida som handlar om bitcoininvesteringar, ska de vara nöjda med en konverteringsgrad på närmare 2 %.
Värt att notera är att få affiliatesidor avslöjar vilken konverteringsgrad de har publikt, så det är svårt att veta om en specifik konverteringsgrad ska räknas som tillräckligt bra.
Exempel på sätt att öka din konverteringsgrad
Öka konverterinsgraden med hjälp av SEO
- Svara på sökarens intention. Om du gör så medför det att hon inte behöver ta sig till en annan artikel för att läsa mer.
- Skriv på ett begripligt sätt. Se till att använda ett enkelt språk, helst utan krångliga facktermer. Då förstår besökaren lättare vad du vill förmedla.
- Använd rubriker på ett logiskt sätt. En del läsare skummar mest igenom rubrikerna, men med väl uttänkta rubriker förstår även de vad artikeln handlar om.
Öka konverterinsgraden med hjälp av webbdesign
- Skaffa tydliga Call to action-knappar. Orange och grön är traditionellt sett effektiva färger som passar väl för call to action-knappar.
- Ta bort onödiga fält i dina formulär. På ett nyhetsbrevsformulär behöver du exempelvis inte inkludera fält för förnamn och efternamn.
- Se till att din webbsida är snabbladdad. Besökare som behöver vänta för länge väljer ofta att klicka på bakåtknappen i stället för att konvertera.
Tips: Ett effektivt sätt att få en snabbare sida är att skaffa ett bra webbhotell.