The Trustworthy Accountability Group, eller TAG, är ett annonsprogram är ett där bland annat jättar såsom Google, Facebook, Disney och Warner ingår. Dessa har nu dragit igång en satsning i Europa som kallad ”Project Brand Integrity”, där piratsajter ska rensas på annonser med hjälp av Europool.
Ett uppsjö av olika taktiker används för att försöka stänga ner diverse torrent- och streamingsidor. En av dessa är att blockera sidan i fråga, vilket fungerar lite sisådär. En annan består av att knipsa av sajtens huvudsakliga inkomstkälla, det vill säga annonserna.
Sammanlagt ingår omkring 60 organisationer i TAG, och i den senaste rapporten meddelade gruppen att annonseringen på piratsajter minskat från 20 miljarder intryck år 2017 till ”bara” 2 miljarder år 2018.
Piratsajterna får med andra ord nöja sig med mycket tveksamma annonseringsmetoder som ibland inkluderar falska nerladdningsknappar och övriga nätfiskeförsök. Enligt en studie från Ernst & Young har piratsajterna förlorat ungefär hälften av sina inkomster på grund av annonsinitiativet, så det vore inte konstigt om några torrentsidor skulle trilla av pinnen på grund av detta.