The Trustworthy Accountability Group, eller TAG, är ett annonsprogram är ett där bland annat jättar såsom Google, Facebook, Disney och Warner ingår. Dessa har nu dragit igång en satsning i Europa som kallad ”Project Brand Integrity”, där piratsajter ska rensas på annonser med hjälp av Europool.

Ett uppsjö av olika taktiker används för att försöka stänga ner diverse torrent- och streamingsidor. En av dessa är att blockera sidan i fråga, vilket fungerar lite sisådär. En annan består av att knipsa av sajtens huvudsakliga inkomstkälla, det vill säga annonserna.

Sammanlagt ingår omkring 60 organisationer i TAG, och i den senaste rapporten meddelade gruppen att annonseringen på piratsajter minskat från 20 miljarder intryck år 2017 till ”bara” 2 miljarder år 2018.

Piratsajterna får med andra ord nöja sig med mycket tveksamma annonseringsmetoder som ibland inkluderar falska nerladdningsknappar och övriga nätfiskeförsök. Enligt en studie från Ernst & Young har piratsajterna förlorat ungefär hälften av sina inkomster på grund av annonsinitiativet, så det vore inte konstigt om några torrentsidor skulle trilla av pinnen på grund av detta.

Prenumerera
Notifiera mig
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments