Meny

Du äger aldrig den media du köper digitalt

På 90-talet var det CD-skivor som gällde, och på 00-talet DVD och Blu-ray. När du köper varor digitalt istället som förr, köper dem fysiskt, ger du ofta (i princip alltid) upp äganderätten helt till det material du lagt dina surt förvärvade slantar på att köpa. Ibland kan till och med innehåll försvinna helt, som nyligen var fallet för Australiensaren Anders G da Silva.

För att exemplifiera problematiken med detta kan jag nämna två exempel:

Du väljer att köpa en bok på till exempel Bokfyndet.se. Samma bok trillar ner i brevlådan och du läser några sidor och lägger upp densamma i bokhyllan. När du ska läsa vidare nästa dag är platsen där boken en gång stått nu helt tom. Bokfyndet.se har under natten återkallat boken genom att någon har gått in i ditt hem och helt enkelt plockat tillbaka den. Webbutikens kundtjänst låter dock hälsa att du självklart får dina pengar tillbaka. Dock står du kvar i ditt hem lite lagom förvirrad och boklös.

Du väljer att köpa Playstation 4-titeln Super Shooter Mega Party Deluxe Edition 12 genom att ladda ner titeln digitalt. När du vaknar nästa dag är spelet borta då samma titel nu enbart ska finnas tillgängligt i Asien. TV-spelsaktören ber om ursäkt via kundtjänst och du får nöja dig med att spela Tetris resten av året.

Ovanstående exempel kan säkert verka jättelöjliga men det är i denna tidsålder vi lever i. Till exempel Amazon har flertalet gånger dragit in böcker från deras Kindle-plattform på grund av licensproblem. Den fysiska äganderätten gäller ej längre vid köp av digitala varor, vilket av många, inklusive mig själv, ses som ett stort problem. Företag såsom Apple har även hårda regler som ibland gör att du inte ens har rätt att ladda ner ditt inköpta material ytterligare en gång om detsamma inte finns tillgängligt på deras servrar. Med digitala varor försvinner även rätten att dela med dig av materialet till vänner, vilket du förstås kan göra om du till exempel köper en DVD-film på skiva (om någon nu gör sådant nuförtiden).

Enligt en studie Torrentfreak tagit del av menar forskarna att möjligheterna att verkligen äga och kunna sälja ett medieobjekt påverkar var konsumenter väljer att handla. Undersökarna menar vidare:

“Baserat på vår undersökning menar vi att kunder är beredda att helt överge lagliga marknader för att istället ladda ner upphovsrättsskyddat material via till exempel torrents, om objektet inte går att få tag på, använda på din enhet, låna ut eller sälja.

Det börjar bli dags för mediebolagen att anpassa sig än mer för att på så sätt kunna ge kunderna vad de verkligen vill ha. De skulle då slippa använda sig av torrenting och fildelning för att ens kunna äga det materialet de valt att köpa.

Prenumerera
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

De senaste artiklarna

Mer om VPN