Meny

Vad är Shopify egentligen?

Om du har arbetat med e-handel känner du säkert igen namnet Shopify. Men vad är Shopify och hur fungerar det? Svar på de frågorna och fler får du precis nu.

Vad är Shopify?

Rent tekniskt är Shopify en e-handelsplattform får använda mot en avgift som vanligtvis ligger på mellan cirka 300 och 3 000 kr per månad. Hur mycket du behöver betala beror främst på hur många besökare din e-handelswebbsida har och vilka funktioner du behöver.

Med det billigaste paketet för cirka 300 kr/mån får du de viktigaste funktionerna såsom kassasida, lagerspårning och lite enklare marknadsföringsfunktioner.

Hur fungerar Shopify?

Shopify fungerar ungefär som vilket publiceringssystem som helst som till exempel WordPress, fast det finns en del skillnader. Som sajten brawebbhotell.se säger finns det många webbhotell att välja bland, men med Shopify behöver du inte skaffa något webbhotell.

Detta då Shopify inkluderar ett webbhotell i det pris du betalar per månad. Webbhotell såsom Inleed eller Miss Hosting är däremot ett måste om du använder en publiceringsplattform såsom Joomla eller WordPress.

Fördelar och nackdelar med Shopify

Fördelar

  • Det är enkelt att använda. En teknikvan person lär sig det viktigaste på bara några timmar. Att bemästra Shopify fullständigt kräver samtidigt betydligt längre tid.
  • Shopify är ganska billigt. Med tanke på alla funktioner du får tillgång till är Shopify ett relativt billigt e-handelssystem.
  • Det är säkert. Shopify har inbyggda säkerhetsfunktioner som fungerar bra, och som alla användare får ta del av.
  • Sidorna är responsiva. Alla webbsidor du skapar i Shopify ser snygga ut oavsett om du besöker sidan på mobil, surfplatta eller dator.
  • Uppstartskostnaden är låg. Om du inte behöver en Shopify-utvecklare och nöjer dig med ett färdigt tema kostar det inte många kronor att komma igång. Nästan alla klarar sig på ett standardtema, åtminstone i början när e-butiken inte är så stor.
  • Bra funktioner för e-postmarknadsföring. De viktigaste funktionerna för e-postmarknadsföring är inbyggda i systemet och fungerar utmärkt. Just e-postmarknadsföring är viktigt inom konverteringsoptimering.

Funktioner for marknadsforing via e post finns

  • Det är lätt att växa. När du har en e-butik i Shopify är det enkelt att skala upp verksamheten. Att gå från exempelvis 5 till 500 sålda produkter per dag medför inga tekniska svårigheter när du använder Shopify.

Nackdelar

  • Shopify är inte billigast. Det finns billigare lösningar än Shopify såsom en billigt driven WordPress-e-butik med ett billigt tema och gratistillägget WooCommerce.
  • SEO-funktionerna är lite väl enkla. Att använda Shopifys egen SEO-funktion är enkelt, men idag finns inga avancerade SEO-funktioner inbyggda i Shopify. WordPress och Joomla har mer avancerade SEO-funktioner att välja på, så här ligger Shopify lite efter.
  • Det finns inga appar att ladda ner. Publiceringssystemet WordPress har en stor appbutik där alla program har en gratisversion med de viktigaste funktionerna. Tack vare det är det enkelt att anpassa sin e-butik i WordPress. I Shopify behöver du nästan alltid en utvecklare för att ändra ganska enkla saker.
  • Att byta från Shopify är krångligt. Om du har en e-butik i Shopify är det ganska krångligt att byta till en annan plattform såsom WordPress eller Joomla. Om du lämnar Shopifys ekosystem blir det ofta dyrt och krångligt att bygga upp en likvärdig e-butik med samma funktioner du hade tillgång till via Shopify.
Prenumerera
Notifiera mig om
guest

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

De senaste artiklarna

Mer om VPN