Meny

Kommer Google Stadia innebära slutet för spelpirater?

Ända sedan NES-tiden, dvs. början på 90-talet, har spel piratkopierats hej vilt – men sedan internet gjort intåg har denna hobby blivit alltmer ovanlig, åtminstone på konsolsidan. Dagens bästa spelkonsoler, dvs Xbox One samt Playstation 4, är i princip helt oknäckbara. Det är främst på PC-sidan som piratkopieringen lever vidare – även om antipiratlösningen Denuvo gör sitt bästa för att förhindra piratreleaser.

Google Stadia är i sin tur en seriös satsning som kräver en ständig internetuppkoppling på minst 10 Mbps. Vid 30 Mbps för vi dessutom tillgång till 4K-upplösning samt stöd för 5.1-ljud. Vid lanseringen i november detta år släpps en hel del efterlängtade spel, såsom:

  • Assassin’s Creed Odyssey
  • Borderlands 3
  • Cyberpunk 2077
  • Destiny 2
  • Farming Simulator 19
  • Orcs Must Die 3
  • Tom Clancy’s Ghost Recon
  • Watch Dogs Legion

Samt många fler. Frågan är bara om lanseringen innebär slutet för piratkopieringen, och om folk bryr sig?

I mina ögon fungerar piratkopiering något som en motpol till giriga och alltför pengahungriga storföretag. Dvs. om en viss bransch inte erbjuder det vi vill ha till ett vettigt pris – då blir det till att damma av piratmössan istället. Detta känner förmodligen tv-serie- och filmbranschen av – som inte kunnat ena sig om en gemensam plattform, och därför får se piratkopieringen öka.

Då Google Stadia-användare ständigt måste vara uppkopplade mot nätet kommer tjänsten vara i princip oknäckbar, och inga piratkopierade spel lär någonsin kunna dyka upp. Om Microsoft och Sony dessutom väljer att följa efter innebär detta att maktbalansen förändras ytterligare – samt att piratkopieringen när det kommer till konsolspel inte längre kommer att finnas kvar. Det är en spännande utveckling som sker inom spelbranschen – minst sagt.

Prenumerera
Notifiera mig om
guest

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

De senaste artiklarna

Mer om VPN