Netflix köpte annonser för omkring 18 miljarder kronor förra året, där omkring 1 miljard av dessa gick till Disney – men samma företag verkar inte längre vara så sugna att ta några tuggor i den ganska pengafyllda Netflix-kakan.

Anledningen till att så är fallet stavas Disney+, dvs. mediejättens kommande streamingplattform som förmodligen lanseras någon gång till vintern. Allt som allt bannlyser de Netflix-reklam på ABC, Freeform samt många andra större tv-kanaler – det enda undantaget står ESBN för, av någon konstig anledning.

Disney menar att det hela beror på att Netflix inte sänder några annonser på sin plattform, och att de därför inte kan ske ett utbyte företagen emellan. Men även om den ganska långsökta förklaringen stämmer är det ovanligt att tv-bolag bannlyser reklaminslag från konkurrenter.

Övriga aktörer såsom Apple och Amazon får fortfarande annonsera på Disneys kanaler, men det kan förstås ändras när Disney+ får se dagens ljus.

Med detta sagt är det upplagt för en storstrid streamingplattformarna emellan. Netflix har lagt ner Disney-serier (Daredevil, Iron Fist, Jessica Jones mfl.) på löpande band, och nu när Disney väl biter tillbaka är tongångarna förmodligen inte de vackraste företagen emellan.

Nåväl, de största förlorarna kan vi kunder bli då alltmer material blir exklusivt och därmed inte finns tillgängligt på de steamingplattformar man väl betalar för. Men det lilla trubblet, och detsammas bidragande till den ökade piratkopieringen blir förmodligen ett problem som skjuts upp till framtiden.

Delta i diskussionen