Meny

Så fungerar mjukvaran bakom självkörande bilar (Guide)

Är självkörande bilar bara en fluga eller kommer du i framtiden kunna trycka på en knapp, sen är du framme?

För att lyckas med att skapa självkörande bilar måste man ha såväl bra mjukvara som hårdvara, så i denna miniguide lär du dig allt om hur mjuk- och hårdvara måste samarbeta för att du med lite tur snart ska kunna sitta i en helt en självkörande bil.

Hur fungerar självkörande bilar?

Självkörande bilar fungerar på så sätt att de måste veta allt för att således kunna ta dig som passagerare till rätt ställe.

Bilar som kör sig själva måste alltså veta saker såsom:

  • Var fotgängare och cyklister håller hus.
  • Var de andra bilarna finns och hur de rör sig.
  • Vilka trafikregler som gäller.

För att kunna förstå de ovanstående sakerna måste självkörande bilar vara utrustade med:

  • Kameror: Så de ser saker som körbanor och trafikljus.
  • Radar: Så de vet hur långt bort olika objekt befinner sig såsom träd och bilar.
  • Lidar: Som reflekterar ljus för att kunna mäta avstånd. Denna teknik är bäst på att upptäcka mindre objekt som hundar och små barn.
  • Mjukvaran: Som är bilens hjärna, och så även den del som till 100 % bestämmer hur bilen ska bete sig. Så om föraren sagt att bilen ska till en nyinstallerad laddbox i Göteborg, då är det mjukvaran som ser till att bilen tar dig dit.

Vägen till självkörande bilar går i olika grader

  • Grad 1: Ingen automatisering. Här kontrollerar en mänsklig förare precis allt.
  • Grad 2: Semi-automatisering. Här kontrollerar föraren bilen till stor del, medan självkörningssystemet gör vad det kan för att läsa om omgivningen och reagera om någonting händer. Släppa ratten får du inte göra, och Teslas autopilot-funktion är ett träffande exempel på lyckad semi-automatisering.
  • Grad 3: Villkorsbaserad automatisering. Här är bilens självkörningssystem lite smartare, men du behöver fortfarande ha händerna vid ratten och vara beredd på att reagera om någonting händer. Traffic Jam Pilot-systemet som finns i 2022 års modeller av Audi A8 är ett bra exempel på väl införd villkorsbaserad automatisering.
  • Grad 4: Hög grad av automatisering. Om din bil har en hög grad av automatisering klarar den i teorin av i princip alla vägmiljöer, men du som förare måste fortfarande vara beredd på att agera om exempelvis ett ösregn skulle förvirra självkörningssystemet.
  • Grad 5: Helautomatisering. Nu handlar det om en 100 % självkörande bil. I detta fall kan du sätta dig i baksätet och titta på film då bilens självkörningssystem sköter precis allt. Googles självkörande konceptbil Waymo är ett exempel på en helt självkörande bil.

Google waymo ar en helt sjalvkorande bil i prototypstadiet

Bildkälla: Waymo.com

4 krav mjukvaran måste uppfylla

  1. Mjukvaran ska fungera med lidar.
  2. Mjukvaran ska ha AI-funktionalitet.
  3. Mjukvaran ska kunna samverka med infrastrukturen.
  4. Mjukvaran ska vara begriplig.

Nedan berättar vi mer om de krav som precis nämnts i större detalj.

Läs mer: Kinesisk man dömd för att ha sålt förbjuden VPN-mjukvara

1. Funktionalitet för lidar ska finnas

Lidar är en oslagbar teknik för att de självkörande bilarna ska kunna uppfatta vad som händer runt omkring dem. När lidartekniken samarbetar perfekt med mjukvaran kan bilarna bland annat skilja på barn samt vuxna, och även se exakt på vilket avstånd såväl bilar som människor befinner sig på.

Utan ett perfekt integrerat stöd för lidar finns det ingen mjukvara i världen som fungerar bra tillsammans med självkörande bilar.

2. Funktionalitet för AI ska finnas

AI är ett sådant modeord att i princip ingen längre förstår vad det innebär. Men oavsett  hur man beskriver begreppet AI måste din självkörande vara smart nog för att kunna ta egna beslut, och för att det ska fungera måste den kunna tänka själv.

När man ”kör” en självkörande bil kan det uppstå farliga situationer där mjukvaran måste välja vad som ska hända, och för att mjukvaran ska kunna lyckas göra vettiga val måste åtminstone någonting som påminner om riktig AI finnas på plats i mjukvaran.

Läs mer: De 20 bästa tv-serierna på SVT Play

3. Kommunikationen med infrastrukturen ska fungera

Din självkörande bil måste kunna uppfatta saker såsom hur fort den får köra, när det är ett bra läge att göra en vänstersväng och när den kan stanna på ett säkert sätt.

För att mjukvaran ska kunna berätta hur din självkörande bil får bete sig behövs alltså rätt infrastruktur, såsom skyltar och räfflade vägränder.

Så summa summarum måste mjukvaran kunna samarbeta med infrastrukturen på ett bra sätt, annars kan inte mjukvara göra sitt jobb på ett bra sätt.

4. Mjukvaran måste vara begriplig

De som ”kör” självkörande bilar måste kunna kommunicera med bilen på ett vettigt sätt, och så även förstå hur mjukvaran fungerar. För om ingen förstår hur mjukvaran fungerar och hur man använder den är det förmodligen få som ens vill sätta sig i en självkörande bil.

3 ledande aktörer inom självkörande bilar

1. General Motors

General Motors (GM) har lockat till sig många investerare som hjälper dem att satsa hårt på självkörande bilar. GM köpte nyligen upp ett företag som forskar inom lidar-tekniken, så framtiden ser ljus ut.

2. Tesla

Tesla satsar faktiskt inte så mycket på lidar, för Elon Musk tror i stället att framtidens kameror kommer bli så pass bra att lidar-tekniken i princip inte behövs i självkörande bilar.

Idag (2022) måste föraren fortfarande agera barnvakt åt autopiloten, men i framtiden kanske bilarna från Tesla blir helt självkörande?

3. Baidu

Baidu (kinas Google) var tidigt med i leken när det kommer till att skapa helt självkörande bilar.

År 2014 ”lovade” Baidu att de skulle kunna massproducera helt självkörande bilar år 2020. Så blev det inte, men med tanke på hur mycket Baidu satsar på självkörande bilar kanske de blir först ut med att lansera en bil som är självkörande till 100 %.

Tesla ar pa god vag att skapa bilar som ar 100 procent sjalvkorande

Prenumerera
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

De senaste artiklarna

Mer om VPN