Den upphovsrättsvurmande, tillika ihärdiga advokaten Kerry Culpepper vill varumärkesregistrera termen RARBG. RARBG är en stor torrentsida, och om advokaten får sin ansökan beviljad tyder mycket på att en stämningsansökan skickas åt RARBG:s håll. Kerry Culpepper har tidigare gett sig på både Popcorn Time samt YTS via samma tillvägagångssätt.

Upphovsrättslobbyn driver en långvarig, och delvis framgångsrik kamp gentemot torrentsidorna. I skrivande stund letar Rättighetsalliansen efter IP-adressen för TPB, samtidigt som de verkar för att alla svenska internetoperatörer ska tvingas blockera torrentsajter via dynamiska blockeringsfilter.

Advokaten Kerry Culpepper väljer dock att gå en annan väg. Mer specifikt varumärkesregistrerar han namn som används av kända piratsidor. Efter det marknadsför han varumärket för att därefter stämma torrentsidan ifråga.

Nu kan det vara RARBG:s tur

Culpepper har tidigare registrerat sig som ägare för YTS, Popcorn Time samt Showbox, och nu kan det bli RARBG:s tur att gå en omgång mot upphovsrättsadvokaten.

Culpepper har ännu inte godkänts som ägare för RARBG, men mycket tyder på att det bolag han själv äger, dvs. 42 Ventures, blir den rättmätige ägaren till varumärket.

rargb-patent

Culpepper beskriver hans version av RARBG som en renodlad mjukvarutjänst, där användare kan ladda ner bilder samt video- och ljudfiler.

I hans varumärkesansökan menade han även att RARBG är en av världens största torrentsidor, som i sin tur erbjuder piratkopierad media, likt filmer och tv-serier:

”There are websites that have been operating under the name RARBG since at least 2008 that promote and distribute torrent files for illegally reproducing and distributing copyright protected content.”

Vad händer nu?

Om Culpepper, och i förlängningen hans bolag, vinner målet och lyckas varumärkesskydda termen RARBG kan en stämningsansökan vara att vänta för torrentsajten. Fallet väntas dock pågå under ett flertal månader, och torrentsajtens ägare har enligt amerikansk lag rätt att protestera mot Culpeppers tilltag.

Om Culpepper inte lyckas få sin vilja igenom händer med stor sannolikhet ingenting, men om varumärket blir hans kan en YTS-liknande utpressningskampanj, med förlikningar och uthängningar av användare bli aktuell.

Prenumerera
Notifiera mig
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments